Köp- och allmänna villkor – Webbshop, HEA Medical AB


Företaget har sitt säte i Göteborg.

Företagets postadress är Norra Ågatan 10, 416 64 Göteborg.

Organisationsnummer: 556532-7128.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@heamedical.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Vardagar mellan 09.00 – 12.00 och 13.00 – 15.00 når du oss även på telefonnummer 031-157320.

Våra betalsätt

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning eller direktbetalning med kort.

Våra fakturor skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Fakturan förfaller efter 14 dagar.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på www.klarna.se eller telefon; 08 – 120 120 10, måndag – torsdag: 08:30 – 20:00.

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till order@webbshop.hea.se

Leverans

Vi behandlar er order och skickar inom tre till sju arbetsdagar från lager. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter. Vid försening lämnar vi leveransbesked. Fraktas med DHL som levererar till närmaste DHL Service Point.

Om din order väger mer än 20kg skickas den direkt hem till dig med DHL Home Delivery.

Så fort din beställning skickats från oss får du en leveransavisering via sms och e-post om att din beställning är på väg.

Om förseningar i leveransen skulle uppstå, utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid, ska du kontakta oss på order@webbshop.hea.se.

För ej uthämtade brev eller paket tar vi ut en avgift för kostnaderna motsvarande vår administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms och frakt.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Garanti

Två år på samtliga produkter.

Ångerrätt/byten

Inom 30 dagar byter/återtar vi oskadad, säljbar vara, oavsett skäl.

Vid nyttjande av din ångerrätt

Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss på order@webbshop.hea.se . I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.

Vi har fri returfrakt, och ber dig därför om att produkterna skickas i oanvänt skick och välpaketerat i ursprunglig förpackning, med den returfraktsedel som bifogades i leveransen.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Ångerrätten gäller inte för produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats eller produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig. Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål faller heller inte under ångerrätten och det gör inte heller tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt. Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan de skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara och klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekter ska alltid reklameras till info@heamedical.se där du anger ditt namn, din adress, epostadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om vi inte lyckas att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se .

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis, men inte uteslutande, vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella skrivfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares beteende. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies men då ska man vara medveten om att det finns en risk att hemsidan inte fungerar som planerat.

Vill du läsa mer om hur vi hanterar cookies, se vår Integritetspolicy. http://heamedical.se/wpcontent/uploads/2019/12/GDPR-HEA-Medical-2018-05-25.pdf

Personuppgiftsbehandling

På HEA Medical värnar vi om din personliga integritet och behandlar dina personuppgifter endast för att hantera din beställning.

Den 25 maj 2018 trädde EU:s Dataskyddsförordning (GDPR) i kraft vilken syftar till att värna om personuppgifter genom att bland annat ställa krav på behandling av dem. Vi strävar för att efterleva förordningen och dess innebörd.

En personuppgift är en uppgift som kan leda till dig direkt som person, så som för- och efternamn, adress, personnummer osv. Att behandla personuppgifter innebär att göra någonting med dem, så som att samla in dem, spara dem, sprida dem osv.

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden av köpeavtalet mellan dig som kund och oss som leverantör. Vårt ändamål är att kunna hantera din beställning & köp hos oss. Det innebär att vi samlar in och därmed behandlar personuppgifter om dig. Vi behandlar ditt namn och adress för att kunna skicka din order hem till dig. Vi behandlar ditt telefonnummer för att kunna skicka aviseringar till dig och vi behandlar din e-postadress med ändamål att kunna skicka dig en orderbekräftelse på ditt köp.

Personuppgifterna kommer att lagras hos oss fram till dess att reklamationsfristen gått ut, det vill säga minst 36 månader. Är inte köpet fullt genomfört efter 36 månader fortgår behandlingen till dess att köpet är genomfört.

Den lagliga grunden för att få genomföra behandlingen är för att kunna uppfylla ett avtal, köpeavtalet, men också genom rättslig förpliktelse eftersom regler om reklamationer framgår i konsumentköplagen (9990:932).

Vidare behandlar vi personuppgifter med ändamål att kunna hantera kundserviceärenden. För att kunna hantera kundserviceärenden sparar (behandlar) vi information om din köphistorik hos oss, för- och efternamn samt e-postadress. Den lagliga grunden för sådan behandling är dels för att kunna tillgodose både vårt och ditt berättigade intresse. Dels även för att kunna fullgöra en rättslig förpliktelse för det fall det skulle vara fråga om t.ex. produktsäkerhet eller liknande.

Dina personuppgifter kommer spridas till vår samarbetspartner inom distribution för att de ska kunna ta hand om leveransen. Ändamålet som ligger till grund för behandlingen är således för att kunna behandla och skicka din order till dig. Personuppgifterna som vi delar till distributören är ditt för- och efternamn, adress, telefonnummer och e-postadress. Distributören är att anses som ett personuppgiftsbiträde till oss. Ett personuppgiftsbiträde är ett företag som behandlar personuppgifter för ett annat företags räkning. Vi har därför ingått ett särskilt personuppgiftsbiträdesavtal (PUB-avtal) med distributören.

Vi vill skydda dina personuppgifter! Detta gör vi genom att behandla dina personuppgifter i IT- system och låter endast de som behöver uppgifterna för att uppfylla vårt angivna ändamål ha tillgång till dem. Skulle en läcka uppstå där vi misstänker att personuppgifter spridits, genom olyckshändelse eller försummelse, en så kallad personuppgiftsincident, är vi skyldiga att meddela händelsen till tillsynsmyndigheten, Integritetsmyndigheten (tidigare datainspektionen). Det är också till tillsynsmyndigheten som klagomål ska inlämnas för de fall då du som registrerad misstänker att dina personuppgifter behandlats på ett felaktigt sätt. Integritetsmyndigheten hittar du på www.datainspektionen.se.

Som registrerad har du rätt att när som helst återkalla ditt samtycke, få dina personuppgifter rättade eller raderade och du har även rätt att begära ut vilka personuppgifter som ligger för behandling hos oss. Föreligger det legala skyldigheter mot att radera dina uppgifter har vi rätt och skyldighet att fortgå behandlingen.

Direktmarknadsföring sker endast till dig om du aktivt kryssar i att du önskar nyhetsbrev och erbjudanden via sms eller e-post. Även direktmarknadsföring har du som registrerad rätt att när som helst återkalla ditt samtycke för.

För att läsa mer detaljerat om hur vi behandlar personuppgifter, se även vår Integritetspolicy. http://heamedical.se/wp-content/uploads/2019/12/GDPR-HEA-Medical-2018-05-25.pdf

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst göra ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr. Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan. Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Läs mer